Miten asuntokaupan reklamaatioprosessi etenee?

Asuntokaupan virhetilanteessa reklamointi on kaiken a ja o. Kiinteistölakimies Noora Salokangas kertoo, mistä reklamaatioprosessi koostuu.

Moni yhteydenottajamme miettii, mikä on oikea hetki ottaa oma lakimies mukaan meneillä olevaan asunto- tai kiinteistökauppariitaan ja aloittaa asuntokaupan reklamaatioprosessi. Vastaan aina, että oikea hetki vaihtelee kulloisenkin tapauksen mukaan. Toiset haluavat, että kiinteistölakimies kulkee rinnalla jo reklamaatiosta tai ensimmäisestä vastauksesta alkaen. Toiset puolestaan haluavat ensin itse hoitaa asiaansa ja ottavat yhteyttä siinä kohtaa, kun tuntuu, että tilanne junnaa paikallaan. 

Reklamaation tekeminen

Asuntokaupan reklamaatioprosessi käynnistyy reklamaatiolla. Reklamaatio (tai virheilmoitus) on tarpeen tehdä, kun on perusteet epäillä asunto- tai kiinteistökaupan virhettä. Virhe-epäilyt liittyvät yleensä sisäilmaongelmiin ja kosteusvaurioepäilyihin tai pinta-alavirheisiin. Usein on tehty homekoiratutkimus, jota voi seurata rakennusterveysasiantuntijan tekemä tutkimus. Jos kyse on taloyhtiöstä, osakas ei voi ilman yhtiön lupaa teettää rakenteita rikkovia tutkimuksia.

Ostajan kannalta tärkeää on oikea-aikainen ja oikea sisältöinen reklamaatio. Reklamaatio tulee tehdä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta, ja se tulee toimittaa myyjälle todisteellisesti tiedoksi. 

Myyjän vastaus

Myyjän kannalta oleellista on päättää, reagoidaanko reklamaatioon vai ei. Lähtökohtaisesti reklamaatioon on suotavaa reagoida. Lisäksi myyjä joutuu miettimään, haluaako ottaa oman asiantuntijan tutkimaan väitettyjä virheitä. 

Kirjelmistä sovintoon

Yleensä tässä vaiheessa osapuolet vaihtavat kirjelmiä, eli myyjä vastaa ostajan reklamaatioon ja ostaja myöhemmin täydentää reklamaatiotaan esimerkiksi lisätutkimusten valmistuttua. Parhaimmassa tapauksessa sovintoneuvottelut pääsevät käynnistymään. Toimeksiannoistamme suurin osa päättyy tässä vaiheessa, eli osapuolet pääsevät kestävään sopuun. Se, millainen sovinto tehdään, riippuu aina kulloisestakin toimeksiannosta ja erityisesti käsillä olevista neuvotteluvalteista (neuvotteluvoimasta). 

Muut vaihtoehdot

Mikäli osapuolten välillä ei ole lainkaan keskustelua tai sovintoon ei päästä, joutuu ostaja miettimään, mihin suuntaan haluaa riitaa viedä. Vaihtoehtoja on useita. Voidaan laatia haastehakemus käräjäoikeuteen tai laittaa riita vireille kuluttajariitalautakunnassa. Ensiksi mainittuun liittyy yleensä aina jonkinlainen kuluriski, jota luonnollisesti käydään asiakkaan kanssa etukäteen läpi. Jälkimmäiseksi mainittuun ei liity kuluriskiä, mutta on tiedostettava, että lautakunta antaa ratkaisusuosituksia, joilla ei ole oikeudellista sitovuutta (tosin yritykset noudattavat suosituksia varsin hyvin). 

Asunto- ja kiinteistökauppariidoissa on yleistynyt kuluriskitön tuomioistuinsovittelu, joka ei ole oikeudenkäyntiä. Kaikenlaisiin riitoihin tämä menettely ei kuitenkaan sovellu. Lisäksi on huomattava, että menettelyn aloittaminen edellyttää kummankin osapuolen suostumusta. 

Jos tarvitset apua asuntokaupan reklamaatioprosessissa, Kiinteistölakimies on oikea valinta. Me tunnemme alan juridiikan ja meille on tärkeää kuunnella asiakasta.

Noora Salokangas
Noora Salokangas
toimitusjohtaja, Kiinteistölakimies Suomi Oy
020 752 8405
noora.salokangas@kiinteistolakimies.fi

Lue seuraavaksi: Asuntokaupan virheet ja reklamointi
Lue seuraavaksi: Piilevä virhe asuntokaupassa – myyjän ja ostajan vastuut