Reklamaatioaika ei ole ehdoton, kun myyjä huijaa asunnon, omakotitalon tai kiinteistön kaupassa
Yleensä asuntokaupan reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa, kuten kirjoituksessa todettiin.
Ratkaisussa KKO 2007:91 myyjän kunnianvastainen ja arvoton menettely kuitenkin pidensi reklamaatioaikaa asunnon ostajan hyväksi. Ratkaisu käsitteli asunnon kauppaa, mutta on pääosin sovellettavissa myös kiinteistön / omakotitalon kauppaan.
Myyjä oli ennen kauppaa kertonut seuranneensa kosteissa tiloissa suoritettuja korjaustöitä ja havainneensa pesuhuoneessa vaalean vihreän, turkoosin värisen kosteussulkusivelyn ja kertonut ostajille, että vedeneristys oli tehty asianmukaisesti.
Todellisuudessa huoneiston WC:n ja pesuhuoneen lattiasta oli puuttunut vedeneristys ja pesuhuoneen seinistä remontin aikaan vähimmäisvaatimuksena ollut kosteussulku.
Myyjä oli väittänyt myös, että laattojen erilaisten koputusäänien syynä olivat seinien erilaiset taustamateriaalit ja ettei kosteustarkastusraportin maininta pesuhuoneen laattojen irtoamisesta alustastaan ollut oikea.
Korkein oikeus totesi, että myyjä oli antanut ymmärtää olevansa tietoinen kaupan syntymisen kannalta ratkaisevasta seikasta, vaikkei hän tosiasiassa ollut ollut siitä tietoinen. Tällaisen väärän tiedon antamista edellä kerrotuissa olosuhteissa oli pidettävä kunnianvastaisena ja arvottomana menettelynä.
Tässä tapauksessa ostajilla oli oikeus reklamoida yleisen 2 vuoden määräajan ylityttyä ja myyjä tuomittiin maksamaan hinnanalennusta.
Epäiletkö kiinteistön tai asunnon virhettä? Ota yhteyttä saadaksesi selvyyden, kenen vastuulla korjauskulut ovat!
Lue seuraavaksi: Kuinka tunnistaa homeallergia?
Lue seuraavaksi: Riskirakenne: Milloin kiinteistökaupan virhe?